≡ Menu

Nyai Kata

Nyai Kata

PERIKSA….OOO…PERIKSA

Nyai. tengok bukan main ligal cucu-cucuNyai menghafal. Maklumlah imtihan yang akan ditempuhi. Berbagai-bagai ragam yang Nyai dapar lihat. Ada yang menghafal sambil baring, ada yang menghafal sambil rengok tv dan macam-macam lagi. Nyai bukan apu, selalunya menghafal macam tu, cepat hilang dari ingatan.

Apapun, Nyai doakan, kabeh seng perikso iki golek natijah seng apik, mummtaz gitu. Lagi satu pesan Nyai, jangan lupa kesihatan juga kenalah jaga. Jadual masak jangan buat-buat lupa pulak, kesian kawan-kawan sebilik yang kelaparan nanti.

Semoga berjaya dalam imtihan dan doakanlah kepada sahabat-sahabat yang lain.

Nyai.. Seronok di musim peperiksaan, semua cucu Nyai rajin mengulangkaji.

BUNYI MERCUN TENGAH MALAM?

Terkejut juga Nyai masa tengah sedap bersantai di bilik tiba-riba, jam 12 malam terdengar bunyi mercun. Pelik juga nak kata raya… dah habis dah. Sekali baru teringat, waktu tu dah masuk baru 2004… ’Welcome 2004.. ‘(sesekalinak jugak ngomong ompoteh). Ingatkan “wong malaysia waie seng ngebakar mercun ” malam tahun baru, orang arab pun tidak ketinggalan juga. Nyai terlebih dahulu nak ucapkan selamat tahun baru dan kalau ada azam tahun lepas yang tak tertunai tu, apa lagi takkan tak faham-faham nak laksanakan. Cubalah lagi di tahun ngarep iki. Semoga dengan kedatangan tahun baru ini menaikkan semangat dan azam cucu-cucu Nyai dalam adalah ilmu di Ardil Kinanah ini. Disampingm itu juga dengan kedatangan tahun baru ini dapat merapatkan lagi hubungan kitadengan Allah S.w.T.

Nyai : Tahajjud jangan lupa.. Azam kene jaga.

MEMBORONG KITAB

Ma ‘rad Kutub menjelma lagi. Macam hiasalah, bermula ma’rad, mulalah cucu-cucu nyai ni memborong kitab. Sampai tak cukup tangan nak di ‘gowo’ kitab-kitab tu. Tu yang sampai bawak troli itu kan. Kitab banyak diborong, duit pun banyak melambung. Untuk ilmu, apalah nak berkira sangat kan. Tapi janganlah yang dibeli tu dijadikan penyeri sahaja di dalam almari yang beribu harganya. Ataupun buat membangga diri dengan susunan kitab yang begitu tinggi di dalam almari. Maklumlah kilab berseni, takut ditanya nanti, satu apa pun tak reti. Ojo dadhi keldei seng gowo kitab, tapi dudhilah lebah seng ngisap madu, agar menjadi matahari yang menyinari bumi.

Nyai Membeli sambil membaca.

Capillary Technologies
  |  Kuala Lumpur, Kuala Lumpur
 - 16 Jan 2019

We have a Tech support opening for our Kuala Lumpur office. who will support entire SE Asia.This role is for supporting customers who would call our Tollfree number for any issues ...

WorkPermitVisas
  |  Kuala Lumpur, Kuala Lumpur
 - 16 Jan 2019

Work Permit Visa for United Kingdom MalaysiaAre you looking for UK Malaysia Work Permit visa get in touch with us , we are providing an Opportunity to Fulfil Your Dream by providin...

procon career solutions
  |  Kuala Lumpur, Kuala Lumpur
 - 17 Jan 2019

WE NEED 12TH PASSED CANDIDATES WITH PLEASANT PERSONALITY AND GOOD ENGLISH COMMUNICATION.Kuala Lumpur, Federal Territory of Kuala Lumpur...

Impactica Consultancy Services
  |  Kuala Lumpur, Kuala Lumpur
 - 17 Jan 2019

About Android Developer. An. Android developer. is responsible for developing applications for devices powered by the Android operating system.Due to the fragmentation of this ecos...

Impactica Consultancy Services
  |  Kuala Lumpur, Kuala Lumpur
 - 16 Jan 2019

About Android Developer. An. Android developer. is responsible for developing applications for devices powered by the Android operating system.Due to the fragmentation of this ecos...

FAIR DEAL PROFESSIONAL SERVICES
  |  Kuala Lumpur, Kuala Lumpur
 - 16 Jan 2019

hijob profile is as labour or working supervisors in kaulalumpur, malaysia need passport and photo in tie with white back ground. immediately fly to Malaysia and start working.serv...

neuvoo job search kerja-kerja

{ 0 comments… add one }

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.