≡ Menu

Pelaburan 1 Jam Sehari

10988320_1508905682663480_7085413068404549719_n

Semua hal yang unknown (tidak diketahui) bagi perniagaan, adalah masalah. Semakin banyak masalah dalam perniagaan, jika semakin banyak yang Unknown bagi perniagaan. Unknown bagi perniagaan adalah risiko yang dapat membuat perniagaan menjadi berkembang, hingga kematian perniagaan.

Semakin luas kawasan unknown usahawan, maka berbanding lurus akan semakin berisiko perniagaan yang di jalaninya. Semakin terdedah terhadap kerugian atau bahkan kebankrapan.

Maka pekerjaan paling penting bagi seorang pemilik perniagaan adalah memperkecil kawasan unknown nya, mempersempit ketidaktahuannya tentang perniagaan, dengan begitu automatik akan semakin banyak masalah yang boleh di selesaikan kerana usahawan memiliki kecakapan dan pengetahuan tentang perniagaan.

Semakin kecil kawasan unknown, semakin kecil pula risiko perniagaan yang dihadapi. Mungkin inilah alasan bagi beberapa pelabur, sebelum ‘menaruh’ wang mereka ke dalam sebuah perniagaan, mereka mencari tahu tentang kecakapan pemilik perniagaannya, kemampuan menyelesaikan masalah atau leadership pemilik perniagaannya, atau seberapa besar kawasan unknown pemilik perniagaannya. Kerana ini berhubungan dengan risiko perniagaan.

Dengan memahami ini, maka kita sebagai pemilik perniagaan mestinya menjadi sedar bahawa kerja utama kita sebagai ahli perniagaan adalah menghilangkan Unknown perkara kita, dengan meningkatkan percakapan dan kepimpinan kita. Ada hubungan atau korelasi positif yang sangat erat di antara kepimpinan pemilik perniagaan dengan ukuran perniagaan. Jika kepimpinan pemilik perniagaan ada di angka 10 ( dalam skala 100), maka ukuran perniagaan akan ada di angka 6 atau 7, dibawah kepimpinan. Cara untuk menaikkan ukuran kepimpinan tidak ada cara lain adalah dengan menaikkan terlebih dahulu kepimpinan anda, jika mahu ukuran perniagaan anda menjadi 10, maka sebelumnya naikkan dulu kepimpinan anda menjadi 20.

Ukuran perniagaan, perolehan, keuntungan dan lainnya hanyalah efek dari kepimpinan pemimpin perniagaan. Anda boleh menaikkan tingkat kepimpinan dengan meningkatkan kemampuan anda, atau dapat juga dengan mengganti diri anda sebagai pemimpin perniagaan dengan orang lain yang lebih baik kepimpinannya. Itu tergantung anda.

Jika anda memilih menaikkan kepimpinan anda, maka hanya ada satu cara untuk melakukannya,iaitu dengan belajar. Anda boleh belajar sendiri dengan membaca buku, mencuba satu persatu teknik, mengikuti seminar dan lain-lain dan boleh juga menaikkan kepimpinan anda dengan dibantu oleh mentor,kedua cara ini ada kelebihan dan kekurangannya.

Sedikit cerita tentang usahawan yang saudara pimpin, Raihanshop. Kerana kita memahami benar akan pentingnya kepimpinan di dalam perniagaan, maka salah satu nilai perusahaan adalah ‘selalu belajar’. Dalam praktiknya setiap hari di jam 11-12 semua karyawan dan pimpinan berhenti melakukan aktiviti kerja dan melakukan aktiviti belajar. Dari pengurus tahap hingga bahagian umum, pada 1 jam itu semua belajar, sebahagian membaca buku,  sebahagian menonton youtube, sebahagian mendengar ceramah dan sebahagian lainnya perbincangan. Semuanya memiliki topik yang berbeza-beza yang di tentukan setiap seminggu sekali.

Masing2 bahagian memilih topik belajar dan di setujui oleh pengurus. Hari jumat adalah hari perbincangan, 80% waktu di hari jumat digunakan usahawan untuk perbincangan tentang topik masing-masin yang di pelajari, setiap orang membuat catatan dan menyampaikan hasil belajar pada hari jumaat, dan yang lainnya menyimak.

Tentu saja, Semua topik yang di pilih adalah topik-topik yang berhubungan dengan pekerjaan mereka. Topik pemasaran, topik kewangan, topik operasi dan lainnya.

Budaya ini yang mungkin menjadi alasan cepatnya pertumbuhan perniagaan yang dapat mencapai 50-100% pertumbuhan setiap bulan dilihat dari ukuran usahawan, jumlah karyawan dan jumlah perolehan.

Pelaburan dalam waktu untuk belajar dan mengembangkan percakapan akan selalu dilakukan untuk menghilangkan Unknown setiap kumpulan dalam usahawan terhadap pekerjaan masing-masing. Kami meyakini, pada akhirnya manusialah yang mengambil peranan paling besar dalam pertumbuhan perniagaan, bukan tentang teknologi ataupun mesin.

{ 0 comments… add one }

Leave a Comment