≡ Menu

Nyai Kata

Nyai Kata

PERIKSA….OOO…PERIKSA

Nyai. tengok bukan main ligal cucu-cucuNyai menghafal. Maklumlah imtihan yang akan ditempuhi. Berbagai-bagai ragam yang Nyai dapar lihat. Ada yang menghafal sambil baring, ada yang menghafal sambil rengok tv dan macam-macam lagi. Nyai bukan apu, selalunya menghafal macam tu, cepat hilang dari ingatan.

Apapun, Nyai doakan, kabeh seng perikso iki golek natijah seng apik, mummtaz gitu. Lagi satu pesan Nyai, jangan lupa kesihatan juga kenalah jaga. Jadual masak jangan buat-buat lupa pulak, kesian kawan-kawan sebilik yang kelaparan nanti.

Semoga berjaya dalam imtihan dan doakanlah kepada sahabat-sahabat yang lain.

Nyai.. Seronok di musim peperiksaan, semua cucu Nyai rajin mengulangkaji.

BUNYI MERCUN TENGAH MALAM?

Terkejut juga Nyai masa tengah sedap bersantai di bilik tiba-riba, jam 12 malam terdengar bunyi mercun. Pelik juga nak kata raya… dah habis dah. Sekali baru teringat, waktu tu dah masuk baru 2004… ’Welcome 2004.. ‘(sesekalinak jugak ngomong ompoteh). Ingatkan “wong malaysia waie seng ngebakar mercun ” malam tahun baru, orang arab pun tidak ketinggalan juga. Nyai terlebih dahulu nak ucapkan selamat tahun baru dan kalau ada azam tahun lepas yang tak tertunai tu, apa lagi takkan tak faham-faham nak laksanakan. Cubalah lagi di tahun ngarep iki. Semoga dengan kedatangan tahun baru ini menaikkan semangat dan azam cucu-cucu Nyai dalam adalah ilmu di Ardil Kinanah ini. Disampingm itu juga dengan kedatangan tahun baru ini dapat merapatkan lagi hubungan kitadengan Allah S.w.T.

Nyai : Tahajjud jangan lupa.. Azam kene jaga.

MEMBORONG KITAB

Ma ‘rad Kutub menjelma lagi. Macam hiasalah, bermula ma’rad, mulalah cucu-cucu nyai ni memborong kitab. Sampai tak cukup tangan nak di ‘gowo’ kitab-kitab tu. Tu yang sampai bawak troli itu kan. Kitab banyak diborong, duit pun banyak melambung. Untuk ilmu, apalah nak berkira sangat kan. Tapi janganlah yang dibeli tu dijadikan penyeri sahaja di dalam almari yang beribu harganya. Ataupun buat membangga diri dengan susunan kitab yang begitu tinggi di dalam almari. Maklumlah kilab berseni, takut ditanya nanti, satu apa pun tak reti. Ojo dadhi keldei seng gowo kitab, tapi dudhilah lebah seng ngisap madu, agar menjadi matahari yang menyinari bumi.

Nyai Membeli sambil membaca.

Synthomer
  |  (Unspecified city),
 - 20 Jul 2017

Synthomer's European Graduate Programme (SynGP) offers highly qualified university graduates excellent career prospects and the unique opportunity to create a group wide network of...

SAP
  |  Kuala Lumpur, Kuala Lumpur
 - 20 Jul 2017

Requisition ID. 149110. Work Area. Customer Service and Support. Expected Travel. 0. 10. Career Status. Professional. Employment Type. Regular Full Time. Career Level. T3. Recruit...

SAP
  |  Kuala Lumpur, Kuala Lumpur
 - 20 Jul 2017

Requisition ID. 149111. Work Area. Sales. Expected Travel. 0. 50. Career Status. Professional. Employment Type. Regular Full Time. Career Level. T4PF. Recruiter Name. My Tran. COM...

SAP
  |  Kuala Lumpur, Kuala Lumpur
 - 20 Jul 2017

Requisition ID. 147874. Work Area. Consulting and Professional Services. Expected Travel. 0. 30. Career Status. Professional. Employment Type. Regular Full Time. Career Level. T2....

SanDisk
  |  (Unspecified city), Penang
 - 20 Jul 2017

Req ID. 31241. SanDisk , a Western Digital brand, has been expanding the possibilities of data storage for more than 25 years giving businesses and consumers the peace of mind that...

Resorts World Genting
  |  Genting Highlands, Pahang
 - 19 Jul 2017

Genting Malaysia Berhad. Genting Malaysia is a leading multinational conglomerate that is principally involved in the leisure and hospitality business covering theme parks, gaming...

neuvoo job search kerja-kerja

{ 0 comments… add one }

Leave a Comment