≡ Menu

Nelayan Gaza: Ini Pertolongan Allah

Nelayan Gaza
Sekatan darat menyebabkan penduduk Gaza sukar untuk mendapatkan bekalan bahan makanan. Tidak hanya berhenti di situ, Israel juga menyekat nelayan Gaza ke laut dengan had sejauh enam batu. Di tengah kesulitan seperti itu, tiba-tiba ratusan ikan yu menghampiri ke Pantai Gaza.

Akibatnya, dengan mudah nelayan Khan Younis, Gaza Selatan menangkap kira-kira 100 ikan yu tersebut. Tak perlu menggunakan kapal besar, para nelayan cukup menggunakan kapal dan jaring tradisional untuk menangkap ikan-ikan jerung itu.

Seperti yang dilaporkan oleh Xinhua, Sabtu (18/4/2015), seorang nelayan Khan Younis melihat banyak ikan yu menghampiri ke perairan Gaza, kira-kira dua kilometer dari pantai. Nelayan tersebut kemudian memanggil rakan-rakannya.

“Tidak lama kemudian saya panggil teman-teman untuk menangkap ikan-ikan yang dihantar Allah itu,” kata Fuad Amudi.

Fuad dan kawan-kawannya pun berjaya menangkap kira-kira 100 ikan yu hanya dengan jaring tradisional. Masing-masing ikan seberat 50 hingga 100 kilogram. Mereka menegaskan, ikan-ikan yu tersebut adalah pertolongan dari Allah di saat Israel merumitkan mereka.

Para nelayan masih berharap Israel membiarkan mereka turun ke laut hingga 20 batu seperti sebelumnya. Yang terjadi saat ini, tentera Israel sering memburu nelayan Gaza yang turun ke laut lebih dari enam batu. Pasukan negara Yahudi itu juga tak jarang melepaskan tembakan dan membocorkan perahu nelayan Gaza.

{ 1 comment… add one }
  • Natasyagorjess September 7, 2015, 3:33 pm

    Masya allah. Allah memang tahu keadaan hambanya. Terkutuk kau israel!! Terkutuk kau yahudi!!

Leave a Comment