≡ Menu

Khasiat Daun Durian Belanda Yang Anda Perlu Tahu

Pokok Durian Belanda merupakan pokok yang berasal dari hutan tropika Carribean, Amerika Selatan yang kini telah ditanam di Asia Tenggara termasuk Malaysia dan Indonesia.

Tanaman atau pohon Sirsak,Nangka Belanda atau Durian Belanda ini sudah lama dimanfaatkan sebagai obat oleh suku Indian yang hidup di Hutan Amazon. Sirsak diyakini mampu menyembuhkan sakit jantung, asma, masalah liver (hati), mengatasi sembelit dan rematik.

Kandungan Gizi Buah Sirsak

Didalam buah sirsak terkandung sejumlah vitamin dan serat, Komposisi buah sirsak yaitu 67,5 % daging buah yang dapat dimakan, 20 % kulit buah, 8.5% biji, dan 4% hati atau empelur.

Selain mengandung vitamin A, B, dan C, buah sirsak juga mengandung sukrosa 2.54%, dekstrosa 5.05 % dan levulosa 0.04%.

Berikut Beberapa Khasiat Daun Durian Belanda:

1. Mencegah Dan Mengubati Kanser

Ambil 10 helai daun durian belanda yang sudah tua. Kemudian rebuslah dengan 3 gelas air. Biarkan sehingga mendidih dan surut sehingga menjadi segelas air sahaja. Minum dua kali sehari, selama dua minggu atau sehingga kanser yang dihidapi itu sembuh.

2. Sakit Pinggang

Ambillah 20 helai daun durian belanda. Kemudian rebus dengan sukatan 5 gelas air. Biarkan sehingga mendidih dan tinggal sebanyak 3 gelas sahaja. Setelah itu, minumlah ¾ gelas air rebusan tersebut sekali sehari.

3. Menguatkan Daya Ketahanan Tubuh

Khasiat daun durian belanda juga mampu menguatkan daya ketahanan tubuh. Ambil 5 helai daun durian belada. Rebus dengan sukatan 4 gelas air. Biarkan mendidih dan biarkan sehingga menjadi 1 gelas.Minumlah sehari sekali.

4. Mengatasi Diabetis

Untuk mengatasi diabetis atau penyakit kencing manis, minumlah air rebusan daun durian belanda sehingga kadar gula dalam darah anda betul-betul stabil. Khaisat daun durian belanda boleh menurunkan kadar gula dalam darah.

5. Menurunkan Tekanan Darah Tinggi

Hipertnesi atau penyakit darah tinggi merupakan salah satu faktor mengundang penyakit strok.Sekiranya anda sudah memiliki tanda-tanda penyakit tersebut,sebaiknya minum air rebusan daun durian belanda untuk menstabilkan tekanan darah anda.

6. Mengatasi Buasir

Untuk mengatasi masalah buasir, ambil 10 helai daun durian belanda tua. Kemudian rebus dengan 3 gelas air, didihkan sehingga menjadi 1 gelas. Setelah suam, minumlah sekali sehari sehingga penyakit buasir sembuh.

7. Mengubati Sakit Urat/Saraf

Khasiat daun durian belanda dapat membantu mengubati sakit urat atau sakit saraf.Rebus 10 helai daun durian belanda tua, tetapi warnanya masih hijau pekat. Cuci bersih dan setelah itu rebus dengan sukatan 2 gelas air, didihkan biarkan menjadi 1 gelas. Minumlah dua kali sehari, pagi dan petang untuk mendapatkan khasiat sebenarnya.

Incoming search terms:

munafik musuh dalam selimut,cara di bukakan rezki,daun durian belanda penyembuh buah pinggang,doa selalu d beri rezeki org lain,dp rajah rejeki,gambar doa agar diberi rezeki yang melimpah,sabda nabi doa untuk rizki,ya Allah beri hambamu ini rejeki yg melimpah
{ 0 comments… add one }

Leave a Comment