≡ Menu

Gadis Syria Telah Diselamatkan Dari Serangan Bom Ketika Membaca Doa Bersama Ayahnya

Gadis Suriah Ini Selamat Dari Serangan Bom Usai Membaca Doa Bersama Ayahnya (Video)

Doa merupakan sebuah ibadah, bahkan juga inti dari ibadah tersebut sebagai contoh ibadah haji. Pada hakikatnya ibadah ialah ungkapan dari lahirnya kesedaran hati nurani atau perasaan berhajat meminta pertolongan atau bantuan Allah s.w.t.

Namun bukan hanya seseorang yang sedang tertimpa sebuah musibah namun juga untuk seluruh umat Islam yang masih hidup (diberi rahmat dan kehidupan), dalam keadaan yang sihat dan tidak kurang suatu apa pun, sebagai manusia kiranya kita harus berdoa untuk meminta atau bersyukur berkat rahmat yang maha kuasa. Agar kita diberi keuatan iman dan takwa agar tetap bisa melakukan segala perintah-Nya.

Selain itu, jika kita menyedari bahawa situasi yang kita hadapi sehari-hari berputar seperti roda bergerak. Mungkin hari ini kita boleh beribadah dengan aman, tapi siapa yang tahu hari berikutnya kami memiliki kemalasan suatu? Mungkin hari ini kita sangat senang, tapi siapa yang tahu besok nasib kita atau lusa menjadi sebaliknya? Oleh kerana itu, dalam keadaan yang aman seperti yang kita berdoa seperti biasa. Nabi Muhammad Rasulullah s.a.w bersabda, “Tiada sesuatu yang paling mulia dalam -pandangan Allah, selain dari berdoa kepada-Nya, sedang kita dalam keadaan lapang.” (HR. Al-Hakim).

Sesungguhnya hanya kepada Allah kita beribadah dan hanya kepada kepada Allah jua kita memohon pertolongan. Maka hendaknya bagi seorang muslim untuk senantiasa memanjatkan doa agar Allah menyelamatkan kita semua dalam segala situasi.

Begitu juga yang nampak dalam video berikut ini yang diposting oleh akuan Omar Ghabra dalam akun Twitter peribadinya. Siapapun yang melihat video tersebut akan merasakan sebuah suasana yang mencekam dan membuat merasa menakutkan.

Walau bagaimanapun, dalam video tersebut terlihat seorang gadis yang tengah dirakam oleh seorang lelaki yang dipercayai ayahnya. Gadis ibi yang tinggal di Ghouta Syria itu pun diajari oleh sang ayah membaca doa-doa keselamatan.

Awalnya suasana terliahat tenang dan damai. Tapi selepas beberapa minit ketika membaca berdoa, tiba-tiba sebuah bom jatuh tepat di depan rumah mereka. Namun dinding rumah gadis itu pun hancur dan terlihat mereka terdorong keruntuhan tembok akibat letupan bom tersebut.

Meskipun mengalami insiden bom tepat di depan rumah mereka, gadis dan ayah itu pun diselamatkan oleh Allah dan akhirnya mereka dalam keadaan seperti biasa.

Video berikut :

– source

{ 0 comments… add one }

Leave a Comment