≡ Menu

Cara Menaikkan Tekanan Darah Rendah

Tekanan darah merujuk kepada tekanan yang dikenakan oleh darah pada pembuluh arteri darah ketika darah di pam oleh jantung keseluruh anggota tubuh badan manusia. Tekanan darah di buat dengan mengambil dua ukuran dan biasanya diukur seperti berikut – 120 /80 mmHg. Nombor atas (120) menunjukkan tekanan ke atas pembuluh arteri akibat denyutan jantung. Ia dipanggil tekanan sistolik. Nombor bawah (80) menunjukkan tekanan semasa jantung berehat di antara pengepaman.

Ia dipanggil tekanan diastolik. Masa yang paling baik untuk mengukur tekanan darah adalah semasa anda rehat dan dalam keadaan duduk atau baring.

Sekiranya tekanan darah didapati sentiasa lebih tinggi dari kadar biasa secara berlarutan seseorang itu dikatakan mengalami masalah darah tinggi. Pesakit darah tinggi mesti sekurang-kurangnya mempunyai tiga bacaan tekanan darah yang melebihi 140/90 mmHg semasa berehat.

Berikut merupakan cara-cara untuk meningkatkan tekanan darah..

1. AIR PUTIH

Minum air putih dalam jumlah yang cukup banyak antara 8 hingga 10 gelas sehari.

 


2. KOPI

Sesekali minum kopi agar dapat meningkatkan degupan jantung sehingga tekanan darah akan meningkat.

 

3. GARAM

Mengambil makanan yang cukup mengandungi kadar garam yang betul.

 

4. BAYAM

Untuk sayur, perbanyak mengambil bayam kerana bayam bagus untuk mengatasi tekanan darah rendah. Selain itu, coklat, lada, hati ayam kampung/sapi/kambing, mentega, dan keju katanya juga bagus untuk orang yang menderita tekanan darah rendah.

5. SATE KAMBING

Mengenai gambaran masyarakat yang sebahagian besar beranggapan bahawa dengan mengambil daging kambing bagi penderita hipotensi dapat meningkatkan tekanan darah sebenarnya belum jelas, Namun dibenarkan kalau hal itu akan meningkatkan kandungan haemoglobin (Hb) dalam darah. Sekali lagi harus dipahami bahwa tekanan darah rendah ertinya bekalan darah tidak maksima keseluruh bagian tubuh. Haemoglobin (Hb) rendah adalah bererti bahwa kandungan Hb sebagai zat pengikat oxygen dalam darah memiliki kadar rendah yang akibatnya penderita boleh pucat (anemia), pening , merasa cepat lelah dan sebagainya.

Synthomer
  |  (Unspecified city),
 - 26 Jul 2017

Synthomer's European Graduate Programme (SynGP) offers highly qualified university graduates excellent career prospects and the unique opportunity to create a group wide network of...

Binary.com
  |  (Unspecified city),
 - 26 Jul 2017

Senior Perl Developer. Binary.com is seeking a driven, proactive, and highly experienced Senior Perl Developer. You will write robust, high quality, and production ready code that...

Binary.com
  |  (Unspecified city),
 - 26 Jul 2017

PostgreSQL Database Programmer and Administrator (DBA). Binary.com is seeking a driven, proactive, and highly experienced PostgreSQL Database Programmer. Administrator. You will p...

Binary.com
  |  (Unspecified city),
 - 26 Jul 2017

Cryptocurrency Blockchain Developer. Binary.com is seeking a driven, proactive, and experienced developer with extensive knowledge of cryptocurrency and blockchain concepts. You w...

Uber
  |  (Unspecified city), Johor
 - 25 Jul 2017

SIAPA KAMI. Pandu dengan Uber dan dapat bayaran mingguan dalam bentuk tambang dengan membantu komuniti kita bergerak sekitar bandar. Memandu dengan Uber adalah cara hebat untuk me...

Uber
  |  Johor Bahru, Johor
 - 25 Jul 2017

SIAPA KAMI. Pandu dengan Uber dan dapat bayaran mingguan dalam bentuk tambang dengan membantu komuniti kita bergerak sekitar bandar. Memandu dengan Uber adalah cara hebat untuk me...

neuvoo job search kerja-kerja

Incoming search terms:

ubat darah rendah,ubat tekanan darah rendah,penawar darah rendah,petua tekanan darah rendah,petua darah rendah,rawatan tekanan darah rendah,UBAT UNTUK TEKANAN DARAH RENDAH,merawat tekanan darah rendah,cara merawat tekanan darah rendah,ubat untuk darah rendah,punca tekanan darah rendah,ubat tambah darah,penawar tekanan darah rendah,rawatan darah rendah,cara mengubati tekanan darah rendah,tekanan darah rendah,punca darah rendah,cara merawat darah rendah,petua tambah darah,cara atasi tekanan darah rendah,petua untuk tekanan darah rendah,simptom tekanan darah rendah,cara mengatasi tekanan darah rendah,makanan untuk tekanan darah rendah,makanan untuk pesakit darah rendah,tekanan darah rendah malaysia,simptom darah rendah,ubat kurang darah,kesan tekanan darah rendah,bacaan tekanan darah rendah,rawat tekanan darah rendah,petua merawat tekanan darah rendah,ubat tradisional darah rendah,cara nak hilangkan tekanan darah rendah,tomato untuk darah rendah,cara sttabilkan tekannan darah rendah,ubt tmbh drh,punca2 darah rendah,ubat untuk tekanan darah rendah#spf=1,punca2 tekanan darah rendah,ubat untuk naikkan tekanan darah rendah,ubati darah rendah,ubat teradisional utk darah rendah,ubati tekanan darah rendah,rawatan tradisional tekanan darah rendah,ubat penyakit darah rendah,Tekanan darah rendah ubat dan cara ubati,ubt darah rendah,tomato tambah darsh,petua/ubat utk tekanan darah rendah,cara ubat tekanan darah rendah,cara rawatan untuk pesakit darah rendah,cara rawat darah rendah,cara pulih tekanan darah rendah,cara nak sembuhkan tekanan darah rendah,cara nak naikkan darah,cara nak atasi darah rendah,cara merawat sakit darah rendah,cara mengubati darah rendah,cara mahu kasi naik darah,cara cepat pulih tekanan darah rendah,Cara cepat naikan tensi darah,cara ubati darah rendah,darah rendah macam mna nak atasi,darah rendah nak makan apa,petua ubati darah rendah,petua ubat darah rendah,petua ubat bgi tekanan darah rendah,cara mengurangkan tekanan darah rendah,nak naik tekanan darah rendah,milo/ tekanan rendah,mengubati tekanan darah rendah,mcm nak tambah darah jika darah kurang,mcm darah kurang,makanan naikkan bp,macam mane nak stabilkan tekanan darah,kurang darah cara stabilkan,apa patut buat bila tekanan darah rendah
{ 4 comments… add one }
  • norhaida July 5, 2012, 6:55 pm

    minta izin share dalam blog saya…sangat berguna untuk rujukan sy dn kawan2…sy credit ke blog ni ok…=)

  • kenariputih February 23, 2013, 6:51 pm

    wah, lepas baca artikel ni saya faham jugak sikit2 pasal tekanan darah rendah. ia berkait dengan jantung rupanya. lama dah saya xminum kopi. tapi dulu kopi is my fave. mmg rasa hangat jer lepas minum kopi dan rasa lebih tenaga!

  • mesin jilid kalender August 18, 2016, 4:09 am

    aku benar-benar terinspirasi bersama dengan Anda menulis bakat sebagai baik sebagai
    dengan tata letak pada blog . adalah bahwa ini dibayar
    subyek atau apakah Anda memodifikasi itu Anda self? Either way menjaga menaiki bagus kualitas tinggi
    menulis, itu jarang rekan a besar blog seperti ini saat ini ..

Leave a Comment