≡ Menu

Astonotus Ocelliatus – Tiger Oscar

Astonotus Ocelliatus - Tiger Oscar
Kepada mereka pencinta ikan peliharaan atau ikan hiasan pastinya anda cukup mengenal ikan Tiger Oscar tetapi mungkin anda tidak tahu nama saintifik ikan ini ialah Astonotud Ocelliatus. Saiz ikan ini apabila dewasa boleh mencecah 1 hingga 1 1/2 kaki dan jangka hayat ikan ini boleh mencapai hingga 10 tahun. 

Tiger Oscar ini hanya boleh diletakkan bersama beberapa jenis ikan yang lain iaitu Barbs, Oscar Cichlids dan Tiger Oscar yang lain. AWAS ! Ikan kecil tidak sesuai diletakkan bersama kerana ikan kecil hanya akan menjadi makanan Oscar. Hal ini kerana ikan ini sejenis ikan predator dan agak agresif untuk melindungi diri mereka sendiri. Namun, elakkan diletakkan bersama ikan Rosies dan Goldfish kerana ikan jenis ini sering memberikan Oscar penyakit.

Tiger Oscar ini pada asalnya berasal dari Amazon dan anak sungai di mana mereka makan apa sahaja yang jatuh ke dalam air. Ikan ini memerlukan banyak batu-batu dan tumbuhan jika dipelihara di dalam akuarium. Oscar ini mempunyai warna yang sangat bertenaga dan menarik serta sangat aktif untuk berenang di seluruh akuarium.

Oscar merupakan ikan yang bijak, bertenaga dan cantik. Ikan ini sedikit sebanyak sukar untuk mengekalkan kesihatan. Oleh itu, ikan ini memerlukan ruang, air yang bersih, dan banyak makanan. Oscar ikan yang agak agresif, mana-mana ikanyang lebih kecil daripadanya akan diganggu dan sering menjadi makanannnya. Kepada mereka yang ingin memelihara ikan jenis ini perlulah bersedia dengan akuarium yang lebih besar kerana Oscar ini membesar dengan cepat.

{ 0 comments… add one }

Leave a Comment