≡ Menu

Agenda Awal Pagi

Agenda Awal Pagi
 
Ironinya, orang bukan Islam banyak  memanfaatkan waktu awal pagi yang sangat optimum ini. Para cendekiawan Islam yang  tinggal atau bermusafir di negara-negara Barat  melihat dengan mata kepala mereka sendiri  bagaimana kehidupan telah bemwula secara  aktif sebaik sahaja awal pagi bennula. 

 

Dr. Raghib al-Sirjani, peanulis buku Misteri Solat Subuh menukilkan pemerhatiannya ketika berada di Amerika. Beliau menulis: “Sewaktu di Amerika, sewaktu pergi dan pulang dari masjid setelah solat Subuh, sekitar jam enam pagi, di jalan-jalan utama telah dipenuhi kereta. Mereka itu orang Kristian, Yahudi dan Ateis. Jumlahnya tidak sedikit. Mereka bangun pagi untuk kehidupan dunia, bersamaan waktu solat Subuh. Hajat kemanusiaan mampu mendorong mereka untuk bangun pagi. Namun mengapa seorang Mukmin tidak mahu mengerah segenap potensinya untuk menyamai mereka mbangun pada waktu pagi?

Pengalaman saya sendiri ketika bermusafir di beberapa negara umat Islam di Timur Tengah (tanpa menyebut nama negaranya), mendapati hal sebaliknya. Kehidupan beku dan kaku seusai solat Subuh. Kedai-kedai belum dibuka, lampu rumah masih tertutup, jalan raya masih sunyi, aktiviti ekonomi, sosial dan pendidikan masih belum bermula sebaik sahaja selepas waktu Subuh. Ini realiti yang sangat menyedihkan.pakej percutian

Manakala di taman-taman kediaman yang majoritinya umat Islam di negara kita (terutamanya pada hari cuti hujung minggu), keadaan yang sama boleh dilihat. Jumlah umat Islam yang bergerak menuju ke masjid untuk solat Subuh berjemaah sangat sedikit berbanding jumlah orang bukan Islam yang bangun awal dan berpusu-pusu untuk berjoging, bersenam dan membawaanjing mereka berjalan- jalan pada awal pagi. Nampaknya, semangat untuk bangun mengerjakan solat Subuh berjemaah dalam diri umat Islam telah dikalahkan oleh semangat inginkan kesihatan, kekayaan dan keceriaan dalam hidup oleh orang bukan Islam.

Dr. Raghib al-Sirjani menulis lagi: “Mereka (bukanIslam) bangun pagi-pagi supaya anjing mereka boleh dibawa berjalan bagi menghirup udara segar. Bayangkan kerana cinta akan anjing, mendorong pemiliknya untuk bangun pagi, sedangkan cinta akan Allah tidak mendorong hamba-Nya untuk bangun pagi?”

Realitinya, umat Islam kini scmakin lupa tentang apa yang pernah dikatakan oleh Sayidina Umar: “Hakikatnya, kita tentera Islam dimenangkan Allah kerana dosa-dosa yang dilakukan oleh tentera kafir, tetapi sekiranya kita turut berdosa sama dengan mereka, di manakah kekuatan kita?”

{ 0 comments… add one }

Leave a Comment