≡ Menu

Hepatitis B (radang hati) ialah satu daripada penyakit-penyakit utama di dalam masyarakat dan juga merupaka satu masalah kesihatan global yang serius. Hepatitis B dapat dielak dengan selamat dan berkesan melalui vaksin yang telah ditemui sejak tahun 1982. Daripada 2 bilion penduduk dunia yang telah dijangkiti dengan virus Hepatitis B sebanyak 350 milion penduduk pngidap jangkitan yang kronik sepanjang hayat mereka. Pengidap jangkitan kronik ini menghadapi risiko kematian yang tinggi disebabkan barah hati dan sirosis hati, penyakit yang membunuh lebih 1 juta penduduk dunia setiap tahun. Walaupun vaksin yang ditemui ini tidak dapat mengubati hepatitis pada tahap yang kronik, namun ia 95% berkesan menghalang jangkitan kronik daripada merebak dan juga merupakan vaksin pertama yang digunakan untuk melawan penyakit barah. [click to continue…]

{ 0 comments }

اللَّهُمَّ إنَّك عَفُوٌّ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنِّي

1. Allahumma
2. Innaka
3. ‘Afuwwun
4. Tuhibbul
5. ‘Afwa
6. Fa’fu ‘Anni [click to continue…]

{ 0 comments }

Sebelum balik kampung raya ni, servis dan cuci injector kereta anda. Injector kalau tak pernah servis kan tersumbat. Ini punca kereta anda banyak makan petrol, semput dan takde pikap.

Macam mana nak servis? Senang je [click to continue…]

{ 0 comments }

Seawal umur satu tahun, kanak-kanak sebenarnya telah pun didedahkan dengan konsep geometri yang mudah. Sebagai permulaan, boleh dikatakan hampir setiap kanak-kanak di serata dunia pernah bermain dengan blok berwarna-warni yang dihasilkan menyerupai pelbagai bentuk poligon seperti segitiga, segiempat sama, rombus dan lain-lain lagi. Bentuk blok poligon ini seterusnya akan cuba disuaipadankan oleh kanak-kanak tadi mengikut rekabentuknya yang sebenar dan dikumpulkan ke dalam sebuah kotak segiempat sama yang lebih besar. [click to continue…]

{ 0 comments }